Artikel 1 Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
A. Top Quality Airconditioning: de gebruiker van deze algemene voorwaarden: Top Quality
Airconditioning gevestigd aan de Tarwekamp 24 2529XL DenHaag, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 80440908 Met BTWNR: NL003438477B78.
B. Klant: de natuurlijke of rechtspersoon in opdracht van wie Top Quality Airconditioning producten levert, dan wel met wie Top Quality Airconditioning een overeenkomst aangaat.
C. overeenkomst: de overeenkomst tussen Top Quality Airconditioning en de klant;
D. product: de zaak die door Top Quality Airconditioning wordt geleverd.
Artikel 2 Algemeen
2.1 Deze algemene voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen Top Quality Airconditioning en de klant waarop Top Quality Airconditioning deze algemene voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze algemene voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk of elektronisch (per e-mail) is afgeweken.
2.2 De onderhavige algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Top Quality Airconditioning, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
2.3 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
2.4 De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5 Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Top Quality Airconditioning en de klant zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3 Aanbiedingen en offertes
3.1 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.
3.2 De in offertes of aanbiedingen opgenomen prijzen zijn in euro’s en exclusief/inclusief BTW.
3.3 Top Quality Airconditioning is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de klant schriftelijk of elektronisch binnen 14 dagen worden bevestigd. De klant staat in voor dejuistheid en volledigheid van de door of namens hem aan Top Quality Airconditioning opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop Top Quality Airconditioning haar aanbieding baseert.
3.4 Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is Top Quality Airconditioning daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand.
3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Top Quality Airconditioning niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
3.6 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.7 Kennelijke fouten of vergissingen op de website en in folders of publicaties van Top Quality Airconditioning binden Top Quality Airconditioning niet.
Artikel 4 Afbeeldingen
Alle afbeeldingen, tekeningen en gegevens betreffende gewichten, afmetingen, kleuren, gegevens met betrekking tot de toepasbaarheid van de producten, in prijslijsten, op website Top Quality Airconditioning, in folders, brochures en advertenties worden met de grootst mogelijke zorg samengesteld, en gelden echter slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding en/of ontbinding.
Artikel 5
Totstandkoming van de overeenkomst Overeenkomsten komen tot stand op het moment dat de klant de ondertekende offerte aan Top Quality Airconditioning heeft geretourneerd.
Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst
6.1 Alle verbintenissen van Top Quality Airconditioning voortvloeiend uit de overeenkomst zijn inspannings-verbintenissen.
6.2 Top Quality Airconditioning zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
6.3 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Top Quality Airconditioning het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
6.4 Top Quality Airconditioning is steeds gerechtigd de klant te vragen voldoende zekerheid te stellen voor het nakomen van diens (al dan niet toekomstige) betalingsverplichting(-en). Top Quality Airconditioning is gerechtigd de uitvoering of verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de gevraagde zekerheid is gesteld.
Artikel 7 Verplichtingen van de klant
7.1 De klant draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Top Quality Airconditioning aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Top Quality Airconditioning worden verstrekt. Indien de klant niet aan deze verplichting heeft voldaan, heeft Top Quality Airconditioning het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de klant in rekening te brengen.
7.2 De klant is gehouden Top Quality Airconditioning onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.
7.3 De klant dient zich te onthouden van gedragingen welke het voor Top Quality Airconditioning onmogelijk maakt de overeenkomst naar behoren uit te voeren.
7.4 Top Quality Airconditioning gaat ervan uit dat de klant al zijn wettelijke verplichtingen nakomt.
7.5 De klant is verplicht het product enkel te gebruiken zoals is aangegeven in de gebruiksaanwijzing.
7.6 De klant vrijwaart Top Quality Airconditioning voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de klant toerekenbaar is.
Artikel 8 Wijziging van de overeenkomst
8.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
8.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Top Quality Airconditioning zal de klant zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
8.3 Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Top Quality Airconditioning de klant hierover van tevoren inlichten.
Artikel 9 Kwaliteit en garantie
9.1 Met inachtneming van hetgeen in de overeenkomst en in de daarbij behorende technische
specificaties is bepaald, dienen de te leveren producten:
a. met betrekking tot hoeveelheid, omschrijving en kwaliteit in overeenstemming te zijn met hetgeen in de overeenkomst is vermeld;
b. van degelijke materialen te zijn vervaardigd en van een degelijke uitvoering te zijn;
c. de prestaties te leveren zoals in de overeenkomst omschreven;
d. geheel geschikt te zijn voor het door de klant kenbaar gemaakte doel.
9.2 Top Quality Airconditioning geeft op door haar geleverde producten een garantie van 1 jaar.
9.3 Geen garantie wordt gegeven voor gebreken die het gevolg zijn van:
a. normale slijtage;
b. onoordeelkundig gebruik;
c. niet of onjuist uitgevoerd onderhoud;
d. wijzigingen of reparaties door de klant of door derden;
e. brand, bliksem, overstromingen, natuurrampen en ontploffingen;
f. schade veroorzaakt door derden;
g. enig overheidsvoorschrift inzake de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
9.4 Indien de klant een beroep wenst te doen op deze garantiebepaling, dan dient dit door de klantschriftelijk of elektronisch te geschieden.
Artikel 10 Levering
10.1 De door Top Quality Airconditioning opgegeven levertermijnen zijn niet als fatale termijn te beschouwen.
10.2 In een geval dat enig door haar geoffreerde, dan wel bevestigde, termijn van levering overschreden wordt, kan daarvan aan Top Quality Airconditioning slechts een verwijt worden gemaakt voor zover een dergelijke overschrijding aan haar doen en/of laten valt toe te schrijven.
10.3 In het geval dat een met de klant overeengekomen leveringstermijn wordt overschreden tengevolge van een gebeurtenis, die in feite buiten de macht van Top Quality Airconditioning ligt en niet aan haar doen en/of laten kan worden toegeschreven ten gevolge van een gebeurtenis, zoals verder omschreven in artikel 18 van deze algemene voorwaarden, wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij tengevolge van een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.
10.4 De klant is verplicht de geleverde producten in ontvangst te nemen. Blijft de klant hiermede in gebreke, dan komen de daardoor ontstane kosten, zoals de kosten voor opslag, voor zijn rekening.
10.5 Eventuele verzend- of transportkosten worden apart aan de klant in rekening gebracht.
Artikel 11 Risico-overgang
Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op de klant over op het moment waarop deze aan de klant juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van de klant of van een door de klant aan te wijzen derden worden gebracht.
Artikel 12 Prijswijziging
Indien de prijzen voor de aangeboden producten stijgen in de periode tussen de bestelling en de uitvoering daarvan, is de klant gerechtigd de bestelling te annuleren dan wel de overeenkomst teontbinden binnen 10 werkdagen na mededeling van de prijsverhoging door Top Quality Airconditioning.
Artikel 13 Betaling
13.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum, op een door Top Quality Airconditioning aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd.
13.2 Indien de klant in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen, dan is de klant in verzuim. De klant is dan wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige factuurbedrag. Indien de klant na aanmaning en ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan Top Quality Airconditioning de vordering uit handen geven, in welk geval de klant naast het dan verschuldigde totale bedrag en de wettelijke rente tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.
13.3 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant zijn de vorderingen van Top Quality Airconditioning op de klant onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 14 Klachten en verjaring
14.1 Klachten zullen niet in behandeling worden genomen, indien blijkt dat de klant of niet geautoriseerde derden iets aan het product hebben veranderd dat direct of indirect verband houdt met de klacht, behoudens in het geval dat dit met voorkennis van Top Quality Airconditioning geschiedt en in noodgevallen waarin de klant zich vooraf onmogelijk met Top Quality Airconditioning heeft kunnen verstaan, doch niettemin Top Quality Airconditionimg terstond van het noodgeval in kennis heeft gesteld.
14.2 Indien een klacht gegrond is, zal Top Quality Airconditioning het product repareren of een vervangend product leveren, tenzij dit inmiddels voor de klant aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de klant schriftelijk of elektronisch kenbaar te worden gemaakt.
14.3 Indien het repareren of het alsnog leveren van een nieuw product niet meer mogelijk of zinvol is, zal Top Quality Airconditioning slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 17 van deze algemene voorwaarden.
14.4 Alle aanspraken jegens Top Quality Airconditioning die niet binnen 2 jaar na hun ontstaan schriftelijk of elektronisch bij Top Quality Airconditioning zijn ingediend, vervallen door verjaring.
Artikel 15 Eigendomsvoorbehoud
15.1 Alle door Top Quality Airconditioning geleverde producten, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, (elektronische) bestanden, etc., blijven eigendom van Top Quality Airconditioning totdat de klant alle verplichtingen uit de met Top Quality Airconditioning geslotenovereenkomst is nagekomen.
15.2 De klant is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende producten te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren noch te verkopen.
15.3 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de klant verplicht Top Quality Airconditioning zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
Artikel 16 Opschorting en ontbinding
16.1 Top Quality Airconditioning is bevoegd de overeenkomst te ontbinden, indien de klant de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt.
16.2 Voorts is Top Quality Airconditioning bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
16.3 Top Quality Airconditioning is bevoegd de nakoming van de verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst Top Quality Airconditioning kennis is gekomen, omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de klant de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond te vrezen bestaat dat de klant slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
16.4 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Top Quality Airconditioning op de klant onmiddellijk opeisbaar. Indien Top Quality Airconditioning de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en de overeenkomst.
Artikel 17 Aansprakelijkheid
17.1 Top Quality Airconditioning kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of indirect gevolg is van: a. een gebeurtenis, die in feite buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals onder andere verder omschreven in artikel 18 van deze algemene voorwaarden; b. enige daad of nalatigheid van de klant, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de klant te werk zijn gesteld.
17.2 Top Quality Airconditioning is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Top Quality Airconditioning is uitgegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Top Quality Airconditioning kenbaar behoorde te zijn.
17.3 Top Quality Airconditioning is niet aansprakelijk voor eventuele ongevallen met het geleverde product, door bijvoorbeeld verkeerd of ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met de gebruiksaanwijzing.
17.4 In geen geval is Top Quality Airconditioning aansprakelijk voor schade, die is ontstaan of veroorzaakt doordat de klant het product heeft gebruikt voor een ander doel dan waarvoor het is aangeschaft.
17.5 Indien de klant of een derde wijzigingen aanbrengt in het door Top Quality Airconditioning geleverde product, sluit Top Quality Airconditioning iedere aansprakelijkheid uit ten aanzien van de werking en eventuele (gevolg-) schade.
17.6 Top Quality Airconditioning is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
17.7 Top Quality Airconditioning aanvaardt in het bijzonder geen enkele aansprakelijkheid voor enige directe of indirecte schade aan andere goederen dan de door Top Quality Airconditioning geleverde producten, die is veroorzaakt door of het gevolg is van de werking of niet-werking van de door haar geleverde of geïnstalleerde of bewerkt product, tenzij de klant aantoont dat sprake is van opzet of grove schuld van Top Quality Airconditioning.
17.8 Indien Top Quality Airconditioning aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Top Quality Airconditioning beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van Top Quality Airconditioning gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van Top Quality Airconditioning beperkt tot het factuurbedrag, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
Artikel 18 Overmacht
18.1 Van overmacht aan de zijde van Top Quality Airconditioning is onder andere sprake Indian Top Quality Airconditioning verhinderd wordt haar verplichtingen uit de overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van: oorlog, oorlogsgevaar, oproer, revolutie, molest, brand, waterschade, overstroming, overheidsmaatregelen, in- en uitvoerbelemmeringen, defecten aan materialen, niet- beschikbaarheid van materialen, werkstaking, blokkades, bedrijfsbezetting, onvervangbare werknemers, alles zowel in het bedrijf van Top Quality Airconditioning als in het bedrijf van derden die bij de overeenkomst zijn betrokken.
18.2 Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 1 maand is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
18.3 Voor zover Top Quality Airconditioning tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Top Quality Airconditioning gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. De klant is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 19 Geheimhouding
19.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn.
19.2 Indien op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak Top Quality Airconditioning gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Top Quality Airconditioning zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Top Quality Airconditioning niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de klant niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
19.3 Top Quality Airconditioning behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijkeinformatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 20 Intellectuele eigendom
Alle door Top Quality Airconditioning verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, etc., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de klant en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Top Quality Airconditioning worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
Artikel 21 Monsters en modellen
Is aan de klant een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat het te leveren product daarmee zal overeenstemmen.
Artikel 22 Slotbepalingen
22.1 Top Quality Airconditioning behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te wijzigen en de gewijzigde voorwaarden op de bestaande overeenkomsten van toepassing te verklaren. Top Quality Airconditioning zal de wijziging tijdig bekend maken en de wijzigingen treden 30 dagen na schriftelijke bekendmaking in werking.
22.2 Indien de klant de wijziging niet accepteert, kan hij de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst ontbinden, behoudens eventuele financiële verplichtingen van de klant.
22.3 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
22.4 De rechter in de vestigingsplaats van Top Quality Airconditioning is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Top Quality Airconditioning het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter. Indien Top Quality Airconditioning een beroep doet op deze bepaling, heeft de klant zijnde een natuurlijk persoon de bevoegdheid binnen 1 maand voor de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.
22.5 Op elke overeenkomst tussen Top Quality Airconditioning en de klant is Nederlands recht van toepassing.